Online marketing BLOG in heldere taal

google update bert

De belangrijkste Google update in vijf jaar heet BERT

De laatste Google update heet BERT en is bedoeld om natuurlijk taal beter te begrijpen. De afkorting staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. BERT is een update in het algoritme van Google en verbetert de resultaten van zoekopdrachten die op context gebaseerd zijn.

Hoe optimaliseer je voor BERT?

Het eerlijke antwoord is: je kunt niet optimaliseren voor BERT. Wat je wel kunt doen is betere content schrijven. Bijvoorbeeld door je teksten aan te passen voor spraakgestuurde zoekopdrachen. Dat wordt ook wel Voice Search genoemd. Doordat Google beter gaat begrijpen in wat voor context ze haar zoekopdrachten moet plaatsen, wordt het steeds belangrijker om je content te optimaliseren voor Voice Search.

voice search

 

Google speelt met BERT in op Voice Search trend

BERT gaat websites met unieke content die op een natuurlijke manier zijn geschreven voorrang geven op gekopieerde teksten of teksten die vol staan met keywords. Zoekopdrachten bevatten steeds meer woorden en worden bovendien ook vaker in vraagvorm geplaatst. Daarmee is Voice Search een belangrijke Ranking factor geworden.

Origineel en authentiek geschreven teksten die antwoord geven op ingesproken vragen zorgen voor een betere positie in Google. De context van een zoekopdracht gaat steeds vaker centraal staan, met als doel onze natuurlijke taal beter begrijpen.

google ranking

 

6 tips om te optimaliseren voor Voice Search

Lees hieronder zes tips voor het optimaliseren van je website voor Voice Search. Wil je jouw website ook voorzien van goede Voice Search teksten die converteren, maak dan direct een afspraak

  1. Focus op snelheid Paginasnelheid speelt een belangrijke rol bij Voice Search. Als je een vraag inspreekt op je telefoon wil je direct een antwoord.
  2. Maak geen individuele pagina’s voor elk zoekwoord Gebleken is dat heel weinig resultaten van gesproken zoekopdrachten de exacte term in de tag van de titel hadden.
  3. Schrijf alsof je een gesprek voert Mensen stellen steeds vaker vragen aan Google. Beantwoord die vragen met korte antwoorden in je tekst.
  4. Check op leesbaarheid Het gemiddelde resultaat van de zoekresultaten van gesproken zoekopdrachten in Google wordt bezien als een leesniveau gelijk aan die van vijftien jarigen.
  5. Post op Social media Content die gebaseerd is op een hoge mate van betrokkenheid van social media is in het algemeen heel erg geschikt voor Voice Search.
  6. Zorg voor domeinautoriteit Toonaangevende domeinen (websites met veel sterke links) leveren meer resultaten van gesproken zoekopdrachten op.

Controleer je linkstructuur

Nu we weten dat Google na de BERT-update meer naar de context van je website kijkt en steeds minder naar je content, is de structuur van je site n?g belangrijker geworden. Met een duidelijke en gebruiksvriendelijke linkstructuur leer je de spiders van Google in welke context ze je teksten moeten indexeren. Wil je een betere linkstructuur op je website? Bekijk hier onze tips voor het ontwerpen van een wireframe voor je website

Meer weten over SEO optimalisatie?

Wil je meer weten over Voice Search en SEO optimalisatie? Bezoek dan ook eens onze pagina SEO teksten schrijven. Daar lees je tips over het verbeteren van je SEO teksten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde artikelen