Hoe schrijf je wervelende SEO teksten?

Op deze pagina geef ik 5 tips voor het schrijven van verpletterende SEO teksten. Dit zorgt op de lange termijn voor meer bezoekers naar je website en een hoger conversiepercentage. Wat je doel ook is. Je zult na het toepassen van mijn tips relevanter worden voor je doelgroep en beter scoren in Google.

Voordat we beginnen is het cruciaal om te begrijpen wat Google RankBrain is en waarom het belangrijk is om je aan deze richtlijnen te houden bij het schrijven van teksten voor je website.

google seo

Google RankBrain

RankBrain is een zelflerend algoritme dat sinds 2016 wordt ingezet voor alle zoekopdrachten in Google. Het wordt dé belangrijkste factor voor ranking. Bij het schrijven van website teksten is het van groot belang om hier rekening mee te houden. Google heeft aangegeven dat RankBrain de op 2-na belangrijkste SEO factor is in het beoordelen van websites en dat het op termijn alle andere factoren zal gaan vervangen.

Je teksten optimaliseren voor Google RankBrain is enorm belangrijk. Omdat zoekmachines steeds slimmer worden, zijn zoekwoorden steeds minder van belang. Je moet meer gaan denken in onderwerpen (context). Het doel van de zoekopdracht en de relevantie is voor Google veel belangrijker. De vraag waarom iets gezocht wordt in plaats van wat er gezocht wordt speelt daarbij een cruciale rol. Wanneer je zoekintenties combineert met relevante content in de juiste context domineer je Google en verpletter je de concurrentie. Wil jij dit ook bereiken? Maak dan hier een afspraak

Hoe optimaliseer je voor RankBrain?

  • Geef in je tekst antwoord op longtail zoekopdrachten
  • Schrijf alsof je een gesprek voert
  • Verhoog de dwell time
  • Optimaliseer voor VoiceSearch
  • Maak je teksten mobielvriendelijk
  • Schoon je code op
  • Let op context
google rankbrain

Tip 1 Start met een zoekwoordenonderzoek

Als het wireframe is ontworpen kan de definitieve tekst worden toegevoegd. Heb je nog geen zin op papier, dan is het raadzaam om eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit kan als je in het bezit bent van een Google Ads account.

Laat je niet verleiden tot het betalen van veel geld voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Online marketing bureau’s bieden het regelmatig aan tegen hoge kosten. Dat is niet nodig. Je kunt het zoekwoordenonderzoek hier gratis gebruiken.

zoekwoorden

Tip 2 Van content naar context

Bovenaan deze pagina begon ik met het benoemen van 5 tips voor het schrijven van SEO teksten, omdat veel mensen nog steeds zoeken naar tips om goede SEO teksten te schrijven. Nu wil ik je niet teleurstellen, maar deze oude manier van optimaliseren is inmiddels achterhaald. Het draait al lang niet meer alleen om het optimliseren van SEO teksten en zoekwoorden. Een voorbeeld:

Een persoon die rondloopt over de grachten in Amsterdam en als zoekopdracht ingeeft “beste grieks restaurant bij mij in de buurt” krijgt niet een opsomming van websites te zien waarin de zoekwoorden “beste Grieks restaurant” en “Grieks eten in de buurt” netjes overal is ingevuld. De zoeker krijgt een lijst van Griekse restaurants in de buurt van zijn huidige locatie te zien.

Wat is wèl belangrijk bij het schrijven van webteksten?

Optimaliseer de pagina’s en artikelen van je website niet op exacte zoekwoorden, maar denk in onderwerpen. Het gaat niet meer om de content die je schrijft, maar om de context waarin je het schrijft. De manier waarop mensen zoeken verandert razendsnel. Hieronder heb ik drie belangrijke vernieuwingen op dit gebied uitgelicht. Wil je hulp bij het inrichten van je webteksten volgens de nieuwste zoekmachine innovaties? Maak dan hier een afspraak

longtail

Longtail

Longtail zijn alle zoekopdrachten van 4 woorden en langer. In je teksten antwoord geven op Longtail zoekopdrachten zorgt voor meer verkeer naar je website en een hogere conversie.

voice search

VoiceSearch

Vragen in je tekst plaatsen en die vervolgens beantwoorden verhogen de CTR enorm. De verwachting is dat in 2020 vijftig procent van alle zoekopdrachten via VoiceSearch verlopen.

semantic search

Semantic Search

Met semantisch zoeken wil Google een zoeksysteem introduceren dat beter antwoord geeft op vragen, in plaats van resultaten te geven op een specifieke zoekterm.

Tip 3 Gebruik neuromarketing in webteksten

Volgens de laatste wetenschappelijke inzichten is het een volmaakte illusie dat we bewuste consumenten zijn. Het grootste deel van onze beslissingen wordt instinctief genomen. Het onderbewustzijn bepaalt wat er gebeurt en het bewustzijn krijgt een beetje informatie om voor jezelf uit te leggen waarom je iets deed. Dus je koopt wat en verzint er verhalen bij zoals; de prijs was goed, het is mooi materiaal, ik had het nodig of iedereen heeft het.

Door neuromarketing toe te passen in webteksten wordt het onderbewustzijn van je websitebezoeker beïnvloedt. Dat maakt het een enorm krachtig instrument.

neuromarketing

“Waarom mensen neuromarketing niet door hebben”

Neuromarketing gaat over het beinvloeden van het onderbewustzijn van je bezoekers. Het onderbewuste, ook wel oerbrein genoemd, is het sterkste en meest dominante deel van je hersenen. Dit deel maakt uiteindelijk de beslissingen. Doordat het zich voornamelijk in je onderbewuste afspeelt, realiseert de bezoeker niet dat hij ongemerkt beïnvloed wordt. Om deze reden is neuromarketing zo krachtig.

Een voorbeeld;

 

Stel je hebt een bedrijf gespecialiseerd in tuinkussens en op je website staat deze zin: “Plof na een dag hard werken lekker neer in je comfortabele tuinkussens, terwijl je bij de openhaard bijkomt van je werkdag”. Deze zin spreekt tot de verbeelding, omdat je jezelf op de bank ziet liggen met de openhaard aan. In je hoofd denk je waarschijnlijk ook nog dat het buiten koud is (anders hoeft de openhaard niet aan).

Daarnaast zitten in die ene zin nog twee trucs; het woordje ‘terwijl’ geeft aan dat er iets gebeurt, terwijl jij iets anders kan doen, ofwel 2 dingen tegelijk. Dit geeft het gevoel van tijdsbesparing. Mensen, en dan vooral mannen en vrouwen tussen 25 en 45 jaar, willen zoveel mogelijk tijd voor zichzelf hebben. Ook het woordje ‘openhaard’ heeft een mooie werking bij de lezer. Bij een openhaard denk je gelijk aan een knapperend vuurtje, gezelligheid, warmte en vooral met familie om de haard zitten. Zeker het laatste is voor veel mensen belangrijk. De meeste ouders willen een betere band met hun kinderen. En dingen die dat versterken, worden als belangrijk gezien. De bezoeker leest gewoon dat hij/zij kan bijkomen van het werk, maar onderbewust wordt het positieve gevoel van de haard en familie aangewakkerd. Dit is een voorbeeld van geniale neuromarketing in webteksten.

Tip 4 Efficiënte linkbuilding

Je hoort vaak dat het belangrijk is om jouw website te linken aan andere websites. Maar is dat wel zo? Voor een deel klopt dat, maar er zit meer achter. Het linken van en naar andere sites heeft alleen zin als het relevant is. Heb je een bedrijf dat sportartikelen verkoopt en link je naar de website van een bedrijf gespecialiseerd in insectenverdelging dan is dat niet relevant. Een bedrijf dat tuinkussens op maat verkoopt linken aan iemand die steigerhouten banken maakt is daarentegen zéér relevant.

5 linkbuilding adviezen

checkbox   Optimaliseer je anchor teksten

checkbox   Ben uitermate relevant

checkbox   Varieer in linkbuilding strategie

checkbox   Negeer pagerank van andere pagina’s

checkbox   Vergeet je interne links niet

linkbuilding

Tip 5 Denk op de lange termijn

Misschien wel de beste tip van allemaal. Denk bij alles wat je doet aan de lange termijn. Bereid je teksten al voor op de inrichting van Google Ads als je hebt besloten om daar in de toekomst iets mee te willen doen. SEO optimalisatie wacht niet totdat jij tijd hebt om het in te richten. Doe jezelf en je klanten een plezier. Start vandaag nog.

Wil jij de nieuwste innovaties op online marketing gebied ook in jouw website? Besteed het aan ons uit. Het is de beste investering die je kunt doen in het huidige online markting landschap. Maak een afspraak